e-Πυξίδα

«Βήμα» διαλόγου και προβληματισμού…

«Ψιλά γράμματα» στα σχολικά βιβλία

Posted by pyxida στο 6 Μαΐου , 2008

          Τα δύσκολα βιβλία «σπάζουν» τους αδύναμους κρίκους του σχολείου: τους μαθητές της δυτικής όχθης, οι οποίοι απογοητεύονται κι επειδή δεν διαθέτουν τα κοινωνικά στηρίγματα και τα οικονομικά μέσα, εγκαταλείπουν πρώτοι την προσπάθεια. Αυτός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο απέτυχε το μεγάλο πείραμα των νέων αναλυτικών προγραμμάτων και σχολικών βιβλίων που εισήχθησαν μόλις πριν από δύο χρόνια στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Σύμφωνα με τα πορίσματα έρευνας που διεξήγαγε το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ, το μεγαλύτερο πρόβλημα της νέας σχολικής ύλης είναι το γεγονός ότι «περιφρόνησε» το μέσο μαθητή και απευθύνθηκε στους απουσιολόγους και τους σημαιοφόρους.

«Ελάχιστα είναι τα σχολικά βιβλία που ξεπερνούν τη βάση», απεφάνθη χθες ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ κ. Γρηγόρης Καλομοίρης παρουσιάζοντας σε συνέντευξη Τύπου τις πρώτες ακτινογραφίες της σχολικής ύλης μέσα από τα μάτια 1.500 καθηγητών -αντιστοιχούν στο 2% του μάχιμου δυναμικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης- που απάντησαν στα ερωτηματολόγια της έρευνας.

Κατά τους καθηγητές, «τα σχολικά βιβλία αναλώνονται σε ασπόνδυλες, κατακερματισμένες πληροφορίες και δεν παρέχουν ολοκληρωμένη γνώση. Υποβαθμίζουν τη στέρεη γενική παιδεία υπέρ των δεξιοτήτων με στόχο να διαμορφώσουν προσαρμοστικούς εργαζόμενους στη διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας». Οι 2 στους 3 ερωτηθέντες απάντησαν ότι το σχολείο δεν συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και των δημιουργικών ικανοτήτων των μαθητών. Περισσότεροι από 8 στους 10 εξέφρασαν την πεποίθηση ότι οι μαθητές είναι βαριά φορτωμένοι από το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, το οποίο μηδενίζει τον προσωπικό χρόνο των παιδιών. Περισσότεροι από τους μισούς δήλωσαν ότι προκρίνουν το μοντέλο του βιβλίου που παραπέμπει σε πηγές και συνδυάζεται με καλά οργανωμένες σχολικές βιβλιοθήκες.

Το πλήρες υλικό της έρευνας θα παρουσιαστεί μεθαύριο Πέμπτη και θα αποτελέσει το βασικό καμβά των εργασιών τριήμερου εκπαιδευτικού συνεδρίου που διοργανώνει η Ομοσπονδία στα Χανιά. Τα πορίσματα της έρευνας θα αξιοποιηθούν από την ΟΛΜΕ ως επιχειρήματα για να ζητήσει τη διακοπή του εγχειρήματος της διαθεματικότητας και τη ριζική αναμόρφωση αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών βιβλίων διεκδικώντας αυτή τη φορά ενεργό ρόλο στις αλλαγές. Τουλάχιστον στους δύο πρώτους στόχους της η ΟΛΜΕ συμπίπτει με τον υπουργό Παιδείας. Ο κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης έχει προαναγγείλει τη σύσταση επιτροπής από το Σεπτέμβριο για να μελετήσει αλλαγές από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο και να καταθέσει προτάσεις. Την ίδια περίοδο το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα επιχειρήσει την πρώτη αξιολόγηση των νέων βιβλίων αποστέλλοντας περίπου 65.000 ερωτηματολόγια σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Αρνητικά σχολιάστηκε χθες από τους εκπροσώπους της ΟΛΜΕ σχόλιο του προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, κ. Δημήτρη Βλάχου, που υποστήριξε ότι ελάχιστα βιβλία έχουν, κατά τη γνώμη του, πρόβλημα.

Υλη Λυκείου στο Γυμνάσιο και Γυμνασίου στο Δημοτικό

Εντελώς ξαφνικά και αυθαίρετα εισήχθησαν στα Μαθηματικά του Γυμνασίου έννοιες που κατέβηκαν από το Λύκειο. Οι μαθητές δεν τις καταλαβαίνουν, ενώ είναι προφανές από τη δομή των εγχειριδίων ότι οι διαφορετικές συγγραφικές ομάδες που εργάστηκαν για κάθε τάξη δεν είχαν μεταξύ τους καμία επικοινωνία.

Η ύλη της Ιστορίας του Γυμνασίου συμπυκνώθηκε τόσο ώστε οι μαθητές αδυνατούν να κατανοήσουν τα ιστορικά γεγονότα. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων καθηγητών που διδάσκουν Ιστορία στο Γυμνάσιο απάντησε ότι τα νέα βιβλία συμβάλλουν από λίγο έως καθόλου στην κατανόηση της ιστορικής συνέχειας και αιτιότητας.

Η ύλη της Ιστορίας της Γ’ Λυκείου, που είναι και πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα για τη θεωρητική κατεύθυνση και όσους επιλέξουν το μάθημα από τις άλλες δύο κατευθύνσεις, σχεδόν διπλασιάστηκε με αποτέλεσμα οι καθηγητές να έχουν σηκώσει ψηλά τα χέρια δηλώνοντας πλήρη αδυναμία να την καλύψουν στις δύο εβδομάδες που μεσολαβούν μέχρι τη λήξη των μαθημάτων.
Οι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ και του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της Ομοσπονδίας σταχυολόγησαν ενδεικτικά τα παραπάνω παραδείγματα επιφυλασσόμενοι για την πλήρη παρουσίαση των πορισμάτων της έρευνας στο εκπαιδευτικό συνέδριο των Χανίων.

Οπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ κ. Παύλος Χαραμής, κατά σύστημα «ύλη υψηλότερων επιπέδων κατεβαίνει σε χαμηλότερες τάξεις», όπου «η ηλικία και ο βαθμός νοητικής ωριμότητας των μαθητών δεν επιτρέπουν την αφομοίωσή της», ενώ η ίδια η διδακτέα ύλη «έχει στοχεύσεις και προτεραιότητες που εξυπηρετούν ένα σχολείο της αγοράς».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: